Dansa känslor

I den här övningen får barnen testa olika känslouttryck i dans och utveckla sin kroppsuppfattning. Genom att använda sjalar kan känslorna gestaltas utanför den egna kroppen. Det kan göra det enklare för barnen.

Gör så här

  1. Dela ut en danssjal eller tygbit till varje barn och be dem ställa sig helt stilla i en startposition.
  2. Dra ett känslokort och be barnen dansa känslan med sjalen när musiken sätts igång.
  3. Pausa musiken då och då och visa att barnen ska stanna helt stilla
  4. Upprepa med ett nytt känslokort.

Allt eftersom kan du lägga till att barnen också ska dansa i ett visst tempo eller på en viss nivå, till exempel argt och jättesnabbt, eller förvirrat nära golvet.

Övningen går också att utveckla genom att ta bort sjalarna och bara använda den egna kroppen.

Material

  • Danssjalar eller annan liten sjal eller tygbit
  • Känslokort
  • Musik: Förslagsvis M83 - Midnight City, på Soundcloud eller på Youtube

Känslokort Soundcloud  YouTube

Utvärdering

  • Reflektera över vilka känslor som är enkla respektive svåra att uttrycka i dansen. Arbeta gärna vidare i samtal eller i andra övningar med de känslor som är svåra att uttrycka.

  • Studera om det är enklare att göra känslodansen med eller utan sjal.

  • Reflektera över hur barnen tar plats i rummet och hur de väljer att uttrycka känslorna. Finns det några mönster, kan ni se att barnen speglar stereotypa förväntningar om kön, funktion eller kanske etnicitet? Finns det något i övningen som motverkar stereotypa förväntningar som grundar sig i rådande normer i samhället?

Koppling till läroplanen

2.2 Omsorg, utveckling och lärande

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla

  • fantasi och föreställningsförmåga,

  • motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt förståelse för hur viktigt det är att ta hand om sin hälsa och sitt välbefinnande,

  • förmåga att skapa samt förmåga att uttrycka och kommunicera upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans,

  • intresse för berättelser, bilder och texter i olika medier, såväl digitala som andra, samt sin förmåga att använda sig av, tolka, ifrågasätta och samtala om dessa.